CYKELBIL FÖR FYRA
CB-44 (CarBike for four)
Det är maj 2026 och nu drar jag igång ett projekt som legat och funderats på i några år – cykel för fyra. Har tvekat att dra igång projektet för det är så stort, men så delade jag in det i olika steg och kunde dra igång. Egentligen har jag gjort en del av dess steg redan. Jag har redan köpt fälgar och ekrar till bakhjulen, köpt längre stålrör än normalt och skaffat axel och lagerblock och lite fler komponenter. Jag har faktiskt redan byggt framhjulen och till och med byggt en Warrior för att testa att framhjulen kommer att bli bra, och det verkar så.
Så, nu börjar själva bygget av min cykelbil för fyra.
STEG 1
Bygg bakdel där axeln ska sitta. Jag utgår från mitt tidigare cykelbilsbygge och gör det lite djupare och lite smalare så får vi en bra bas.

Stål mäts ut och skärs till rätt längd. Jag är glad åt min metallbandsåg som gör raka snitt.

Lägg på två hållare för axeln och svetsa i hop. Andra cykelbilen hade axlarna direkt på basen, men då behövde jag bygga en ställning sen ovanpå. På det här sättet löser jag det problemet och gör troligtvis resten av arbetet mycket enklare också. Vi får se …
Det som är uppåt nu ska vara nedåt sen. Axeln ska alltså sitta under basen.

Här har jag täckt ändarna med metall och svetsat på bultar som ska hålla lagerblock.

Så här ska alltså lagerblocken sitta. När jag testade dem vinglade de lite och hade inte så stora justeringsmöjligheter som jag hade hoppats. Jag måste alltså slipa bort all svets som inte är alldeles intill bulten.

Så här ser lagerblocken ut undertill. Hålen är lite utdragna och det ges plats för svets runt bulten utom på ett ställe där det är noga att svetsen inte sticker ut.

Så, jag måste slipa bort lite svets, och sen är frågan om jag ska fylla i alla håligheter och göra klart hela den här delen nu – det lär ta en del tid – eller om jag ska bygga vidare istället? Svaret är egentligen självklart: Jag ska göra klart den här delen nu medan den är lätt att vrida och vända på. Ju mer jag bygger på cykeln, ju svårare kommer det att bli att komma åt. Jag är ganska säker på att det här är en jättebra bas som jag inte kommer behöva göra om. Hade jag varit osäker på det så hade jag fortsatt bygget istället, för de här svetsarna håller att köras med försiktigt och det kliar i mina fingrar att få fortsätta bygget. Jag vill rulla – med hela familjen!
25 maj: Fram tills nu har jag bättrat på svetsarna. Inte gjort det helt snyggt och färdigt, men kan ändå fortsätta bygga …


Den här metallbandsågen tycker jag väldigt mycket om (förutom att de dyra sågbladen gått sönder lite för ofta. Inte tänderna utan själva sågbladen – min teori just nu är att jag borde släppa på spänningen när jag inte använder maskinen på ett tag). Det blir väldigt raka, fina snitt utan gnistor som flyger överallt. Det tar rätt lång tid, men det är det värt. Jag testade en metallkap på stativ tidigare, den var tung och gjorde inte alls så förutsägbara snitt.

här ska jag bygga en till hållare till lagerblock. Jag kommer svetsa fast bultarna innan jag svetsar fast rören i varandra (att det heter rör har jag alltid haft svårt för. Man får helt enkelt acceptera att rör inte måste vara runda. Dessa är fyrkantsrör.)

När jag svetsar bultarna sätter jag på muttrar för att det inte ska fastna svetsloppor på gängorna.
Efter att ha svetsat fast dessa sätter jag på lagerblock och trär igenom 20 mm axel. Med tanke på att cykeln byggs för fyra personer kan man tycka att jag borde ha tjockare axel, men jag tror att det här ska hålla bra, min andra cykelbil för två har ofta extrapassagerare bak … och en tjockare axel skulle skapa enorma problem med att sätta växlar på.


Nu kan jag justera så att bultarna hamnar mitt i hålen innan jag svetsar fast de två stålrören i varandra. Smart sätt att få allt rakt.

Kapa ner axeln

Så skönt att jag gjorde dessa förra året.

Nu har vi två nav. bredden är 8 cm. På andra cykelbilen är det 5 cm vilket kändes för smalt och några ekrar har behövt bytas över åren. Framtill har jag nav som är 7 cm.
Egentligen hade jag ju kunnat göra hela det här jobbet i förväg också. Nu kommer det istället gå några dagar där jag först grundar, sedan målar, sedan lackar, sedan vaxar. Först efter det kan jag sätta på ekrar och fälg.
… undrar om jag kommer få problem med ekerlängden?

Första ekerlängden (190 mm) var fel, vilket man märker först när man satt i nästan alla … så då får man göra om med rätt ekerlängd (186) – det är kinkigt med ekerlängd på cyklar!

Men nu börjar det faktiskt se ut som något. Undrar vad nästa steg ska bli, borde kanske vara att bestämma var alla säten ska vara placerade. Innan det är gjort kan jag inte bestämma totallängden och hur framhjulen ska vara positionerade …

Här har vi ett säte och två upphöjningar som sätena ska kunna glida fram och tillbaka på. När jag svetsade upphöjningarna böjde de sig lite i en båge …

… så jag fick spänna ner dem med tvingar för att de skulle vara helt raka när jag svetsade fast dem i ramen. Stolarna ska vara mer upphöjda bak än de är fram, och kanske också lite mer upprätta. Då får man lite mer plats till bagage och så kan bakpassagerarna se mer av världen. Det är en av de stora njutningarna med liggcyklar – att man sitter så att det är naturligt att titta rakt fram, till skillnad från en vanlig cykel där det naturliga är att titta snett nedåt och lite av en ansträngning att titta framåt och uppåt.

Jag hittade två lämpliga gafflar till att kapa ned och använda till framhjulen. Och då kom jag på att jag behöver styrlager. Bäst att beställa kvickt.
