Att bygga specialcyklar har varit ett av mina stora intressen de senaste åren. Idéerna har funnits länge, men startskottet kom när jag 2017 insåg att jag inte behövde gå en lång utbildning för att lära mig svetsa. Jag bygger cyklar för att pröva och utveckla olika designidéer.

På den här sidan beskriver jag cyklarna, men först ett kollage.


PÅ GÅNG JUST NU

Den här borde jag också jobba vidare på. Skön fjädring, men kanske lite läskig att cykla med …

Delta trike till Johannes – en del kvar att göra, men går att cykla på

framhjulsdriven cykel. Ett av mina äldsta projekt som aldrig blev helt klart, så nu gör jag ett ryck

Ellinors gamla liggcykel som äntligen ska få bli klar – hon har nog växt ur den …


MAMMATRIKE

Tillverkad 2018 Byggd till min mor. Den är väääldigt rolig att cykla på. Detta är en elcykel med 6 växlar och korta trampor för att det ska vara lättare att trampa runt – ett bra alternativ för den som inte klarar av att gå längre sträckor…


SHADOW

Tillverkad 2021. Egen design. Designmålet är att skapa en snabb cykel som kan ta mig genom Sverige. Det brukar gå ett Sverigelopp vart 4:e år som jag skulle vilja delta i, Sverigetempot. Utmaningen är att ta sig från Treriksröset till Smygehuk på ca 8 dagar, och min måltid skulle vara ca 7 dagar. Egentligen känner jag inte ett behov av att vara med i tävlingen,  och jag skulle nog få för mig att besöka några utvalda platser och personer längs vägen, vilket skulle försämra tiden, men det skulle vara sååå roligt att ha byggt en cykel som är tillräckligt snabb och skön för att klara uppgiften, och efter att ha cyklat på den ett tag nu känner jag att den har potential!

Designmål:
HÖG: Cykeln ska vara såpass hög att den syns bra för bilister. Jag har testat velomobiler som har känts läskigt låga ur synlighetsaspekten … och man ser inte alls lika mycket av trafik och natur. Lägre är snabbare, men jag tänker att priset är för högt när man inte får njuta av naturen eller känna sig säker. Att min cykel är hög (i kombination med den liggande ställningen) har nog den nackdelen att det är lite svårare att hitta balansen och tar lite längre tid att återfå balansen. Under mina första testkörningar kände jag att detta skulle bli en fällande punkt för cykeln. Jag var tvungen att fokusera hela tiden. Kunde knappt släppa ena handen från styret för att svara i telefon eller rätta till ställningen. Det gjorde mig lite ledsen. Men nu har jag hittat hem! Dels har jag vant mig mer, och dels har jag rättat till några småsaker i sätet och styret.
SNABB: Den låga vinkeln på sätet ska hjälpa till att minska luftmotståndet, den största bromsande faktorn när man kommer upp i lite högre hastigheter på en cykel. Det kräver dock att jag trampar mig upp i högre hastigheter så att jag får valuta för insatsen, vilket inte är svårt på plan mark… men den är lite seg i uppförsbackar. På en vanlig cykel kan man stå och trampa i uppförsbackar, och jag upplever kanske att man inte kan ta i lika mycket på den här liggcykeln, det blir inte lika explosivt utan mer malande. Jag hoppas på att kunna låna någon racercykel så att jag kan jämföra mina max- och medelhastigheter med. Jag höjde sittställningen efter en skada på ramen. Efter det var den betydligt lättare att balansera och jag kunde ta i mer och fick bättre medelhastighet, men det blev svettigare och inte lika höga maxhastigheter.
SKÖN: Om man ska ha en långfärdscykel så ska den vara skön. Skön blir den om man har ett passande säte och fjädring. Sätet har jag format av flera lager björkplywood och sedan lagt på EVA-skummadrass och dyna av luftspaltsmatta. Huvudstödet är extra viktigt när man har en såpass liggande ställning och jag testar olika lägen för att se vad som funkar i längden. Sätet har fjädring i ryggen ned mot ramen, en design som jag inte sett förut utan kommit på själv. Och så är framhjulet fjädrat vilket jag är glad för. Kanske skulle styrningen bli lite bättre och cykeln snabbare utan fjädring, men komfort är mycket värt. Man ska inte räkna km/timmen när man liggcyklar, man ska räkna km/dag.
LÅNG: Långa cyklar för långa turer. Längden på cykeln skapar en naturlig fjädring vilket är uppskattat. Andra någorlunda liknande modeller har ibland framhjulet strax bakom tramporna, men jag upplever att det kan vara svårare att dra kedjan snyggt då, och jag tycker inte om risken att slå i hälen i framhjulet, även om den risken skulle vara minimal.


KYOTO CRUISER

Tillverkad 2021. Modifierad från byggbeskrivningar som finns på atomiczombie.com)

Här nedan jobbar jag med bakaxeln. Navhuset består av tre hårt sammanpressade delar. Jag sågade av toppen så att alla tre delar blev synliga, och ett av dem hann lossna innan jag hann svetsa fast det ordentligt. Det hade nog varit bättre att göra en egen ekerhållare från grunden, och sätta på ekrar och fälg senare.

Här nedan försöker jag bygga en enhet som ska kunna hålla bromsskiva och kasett – det gick nästan – mycket slit och inte så snyggt och trovärdigt. Efter det anlitade jag ett företag som tillverkade bättre hållare åt mig (inte så billigt!)

Det här är en underbar underbar cykel! Det är så fantastiskt kul att kunna cykla tillsammans brevid varandra och jag har åkt en hel del med barnen och min fru. Den är så bra som förväntat och jag kommer att vilja bygga vidare på den, och elen gör ju såklart det hela så mycket roligare även om man kan klara sig utan den egentligen. Många plus, men såklart några minus också. En jobbig sak är att eftersom det inte är en tvåhjuling så kan man inte luta i svängar och när marken inte är rak, så man känner att man sitter snett rätt ofta. Det är förvånansvärt många raka vägar som inte är raka! Ett annat orosmoment är att bakväxeln går så nära marken att jag tror att den ska slå i om man kör på en stenig skogsväg eller vill klättra snett upp över en trottoarkant.


ULLALA BIKE

Tillverkad 2020. Egen idé och design. Min vän Ulla cyklar mycket och undrade om jag kunde göra en cykel åt henne som tränade armarna. Här är resultatet som tränar mycket mer än bara armarna, och du har stor valfrihet om du vill sparka, dra, trycka, häva eller gunga dig fram! Finns än så länge i 3 ex, en oväxlad, en lite högre med 7 växlar som nu är i Ullas ägo, och en barnvariant med 3 växlar. Fler kommer! Det finns några designaspekter som jag vill utveckla, tex hand/fotbroms till bakhjulet. Om du känner någon inom cykelbranschen som skulle vara intresserad av producera en sån här cykel så hör gärna av dig till mig.


TORNADO

Tillverkad 2018. Byggd till min son Johannes, som klagade på att fingrarna domnade när han cyklade på vanlig cykel. Det här löste problemet. En ganska lättbyggd cykel där jag kom på att styret passade perfekt ihop med sadelröret, en enkel lösning som jag inte sett någon annanstans än så länge. Han älskade att den är 3-växlad – ”Jag ska alltid ha 3:an så att jag kan cykla snabbt”. Nu har han växt ur den och den används istället av min brorsdotter…som har växt ur den nu, så nu borde jag försöka hitta någon annan som vill använda den…


WILDKAT

Tillverkad 2017. 21 Min första liggcykel som startade allt detta. Växlar, styre under sätet, hydraulisk skivbroms bak, och möjlighet att dra mina cykelkärror. Jag hittade beskrivningar på nätet (atomic zombie) och lärde mig svetsa med pinnsvets. Det är förvånande hur ovanligt det är med liggcyklar när man tänker på alla fördelar de har! Det beror säkert till viss del på att de inte får vara med i de stora cykeltävlingarna. Mer bekväm än vanliga cyklar, och den presterar minst lika bra som min 27 växlade hybrid.


EAGLE EYE

Tillverkad 2020 till min storebror. Liknar WildKat, men jag har satt på större bakhjul, bättre växlar och bättre sittvinkel. Jag hann inte själv cykla den så mycket innan den lämnades över, men den kändes helt klart som en sportigare variant av WildKat. Grym cykel!


SPARKCYKEL

2019 Ellinor ville hellre ha en sparkcykel än en vanlig cykel när hon var liten


CLOSE TO MERIDIAN


NÄSTAN LYCKAD CYKEL

2019 Här är en cykel jag gjorde åt min son men som jag skrotade. Ville testa fjädring och bakbroms. Bakbromsen blev inte tillförlitlig, och att ändra till något annat verkade vara ett för stort projekt, men i övrigt en skön cykel som användes några gånger …